Nie odpowiem na to pytanie, bo kazdy musi sobie na nie odpowiedziec sam, majac najpierw plusy i minusy kazdego API.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D
Z pewnoscia OpenGL bedzie bardziej uniwersalne, bo bedzie multiplatformowe. DirectX masz wlasciwie do wykorzystania tylko na Windowsie. Do czego chcesz sie uczyc tego API ? Do programowania gier ? Co prawda DX8 jest nieco stare, wiec nie wiem, jakiej jakosci grafika wyjdzie w Twoim kodzie - bedziesz musial tak, czy inaczej korzystac z manuali w SDK do DX10/11 jako dodatek (nazywa sie to Windows SDK), jesli myslisz powaznie o kodowaniu. Dobrym krokiem moze tez byc spojrzenie na to, co chcesz robic: jesli to maja byc gry, to ile gier wykorzystuje OpenGL, a ile DX ? OpenGL to glownie Quake/Doom, CouterStrike, HalfLife, Minectraft, Unreal, X-Plane (lista tu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs), a wiele gier ma przelacznik pozwalajacy na klorzystanie z wybranego API (jak IL-2 Sturmovik np.). Byl taki moment, gdy robienie gier dla OpenGL byl dobry dla jednej ze stajni, bo ich produkt mial lepsza wydajnosc w OGL od konkurenta, a i obiekty wygladaly nieco lepiej przy porownaniu odpowiednich wersji API - dzis roznic takich (chyba) juz nie ma. Z kolei obecnie toczy sie "wojna" na temat obciazenia systemu narzutem sterownikow, w czym ma duzy udzial takze DX:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2335867/amd-intel-and-nvidia-join-forces-to-push-opengl-for-games-developers
i jak widzisz, trwaja prace nad wymyslaniem sposobow, aby gry chodzily lepiej. W linku powyzej sprawa moze wygladac obiecujaco dla OpenGL, ale na dole juz widac, ze Microsoft nie zasypuje gruszek w popiele i przygotowuje DX12, ktore rowniez bedzie posiadalo mniejszy narzut.
I tak - nic niw wiadomo :)